Privacyregelement


Het is van groot belang dat de privacy van mijn cliënten op de juiste wijze wordt gewaarborgd. Dit privacyreglement biedt een gedetailleerde uitleg over hoe ik omga met uw persoonsgegevens, inclusief medische gegevens.


Voor vragen over dit privacyreglement kunt u terecht bij mij als uw behandelaar. U heeft ook de mogelijkheid om een e-mail te sturen naar info@logopediepraktijkfinch.nl of telefonisch contact op te nemen met de praktijk via 06 17713057.


Artikel 1 Definities


In dit privacyreglement worden de volgende begrippen op de volgende manier gedefinieerd:


Gegevens: Dit verwijst naar informatie die betrekking heeft op een individu.


Praktijk: Dit is mijn logopediepraktijk, Logopediepraktijk Finch, die fungeert als de verwerkingsverantwoordelijke voor de persoonlijke gegevens.


Patiënt: Dit omvat elke persoon die gebruik maakt van mijn diensten.


Verwerking: Dit betreft een handeling of een serie handelingen met betrekking tot gegevens, die al dan niet geautomatiseerd kunnen plaatsvinden. Voorbeelden hiervan zijn: het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken (door middel van doorzending of op andere manieren ter beschikking stellen), aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens. Dit sluit aan bij de definitie zoals vastgelegd in artikel 4 lid 2 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.


Artikel 2 Toepasselijkheid


Dit privacyreglement is van toepassing op alle verwerkingen van persoonsgegevens door mijn praktijk die betrekking hebben op patiëntenzorg.


Artikel 3 Doelen


Ik kan de gegevens verwerken voor de volgende doelen:


(i) Het verlenen van logopedische zorg;


(ii) Het declareren van verleende logopedische zorg bij de patiënt of zorgverzekeraar;


(iii) Ten behoeve van kwaliteitsdoeleinden;


(iv) Wetenschappelijk onderzoek;


(v) Verslaglegging aan ouders/verzorgers, verwijzer en derden.


**Artikel 4 De gegevensverwerking**


1. Om goede zorg te kunnen verlenen, worden gegevens over de behandeling vastgelegd in een dossier. Ik heb als behandelend logopedist wettelijk een dossierplicht. De behandelingsovereenkomst vormt de grondslag voor het mogen verwerken van de gegevens. Alleen ik als behandelend logopedist en anderen die rechtstreeks betrokken zijn bij uw zorgvraag hebben toegang tot de gegevens, voor zover dat nodig is om goede zorg te kunnen verlenen. Daarnaast worden de gegevens gebruikt om de verleende zorg te declareren.


2. Als zorgaanbieder ben ik wettelijk verplicht te zorgen voor systematische bewaking van de kwaliteit van de geboden zorg. De gegevens kunnen daarvoor worden gebruikt. Ik zal daarbij niet meer gegevens verwerken dan nodig is. Ook worden gegevens, waar mogelijk, gepseudonimiseerd of geanonimiseerd, zodat deze niet (direct) herleidbaar zijn tot individuele personen.


3. Indien ik uw gegevens wil gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek, zal hiervoor voorafgaand uw toestemming worden gevraagd, tenzij dit niet mogelijk blijkt en de wet toestaat dat de gegevens zonder toestemming van de patiënt worden gebruikt. Ik zal in beide gevallen niet meer gegevens verwerken dan nodig is en gegevens, waar mogelijk, pseudonimiseren of anonimiseren.


4. Zorgverzekeraars waarmee mijn praktijk een overeenkomst heeft, controleren of gedeclareerde zorg rechtmatig is verleend. Zij kunnen in het kader van materiële controle inzage verlangen in dossiers. Mijn praktijk is gehouden om hieraan medewerking te verlenen.


5. Uw gegevens worden niet met derden gedeeld, tenzij sprake is van een van de hiervoor genoemde situaties of als u mij hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven.


Artikel 5 Beschrijving van de gegevens


De navolgende gegevens kunnen worden verwerkt:


- Naam


- Adres/contactgegevens


- Geboortedatum


- BSN-nummer/paspoortnummer


- Medische gegevens


- Naam huisarts/andere zorgverleners


- Gegevens van de ouder(s)/wettelijk vertegenwoordiger


- E-mailadres


- Verslaglegging


- Verwijsbrief


Artikel 6 Rechten


1. Als cliënt heeft u het recht te weten dat gegevens over u worden verwerkt. Ik informeer u daarover in algemene zin door middel van dit privacyreglement. Daarnaast informeer ik u in specifieke gevallen, bijvoorbeeld als een brief aan de huisarts wordt gestuurd over de voortgang of het einde van de behandeling.


2. U heeft als cliënt het recht op inzage in uw gegevens. U kunt ook een kopie opvragen van het dossier waarin uw gegevens staan. Ik neem een verzoek tot inzage of kopie zo snel mogelijk in behandeling. Een kopie wordt bij voorkeur ‘in handen’ gegeven, waarbij ik u vraag zich te legitimeren met een geldig identiteitsbewijs om te voorkomen dat uw gegevens bij onbevoegden terechtkomen. Dit geeft ook de mogelijkheid om eventuele vragen te beantwoorden.


3. U heeft het recht om rectificatie te verzoeken als er onjuistheden of onvolledigheden in uw gegevens staan. Ik zal eventuele onjuistheden of onvolledigheden zo snel mogelijk aanpassen.


4. Als u gegevens wilt laten vernietigen, kunt u hiervoor schriftelijk een verzoek indienen. Indien het om medische gegevens gaat, vraag ik u de beweegredenen te vermelden. Ik beoordeel binnen drie maanden na het verzoek of tot vernietiging wordt overgegaan. Als er een zwaarwegende reden is om het verzoek niet in te willigen, bijvoorbeeld als het informatie betreft die van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de cliënt, kan worden besloten om niet tot vernietiging over te gaan. Als uw verzoek wordt afgewezen, zal ik dit gemotiveerd doen.


5. U kunt een verklaring laten toevoegen aan uw dossier. Ik verzoek u om deze verklaring aan mij te overhandigen zodat ik dit aan uw dossier kan toevoegen.


6. Voor minderjarigen en onder curatele gestelde personen gelden specifieke regels zoals vermeld in dit artikel.


Artikel 7 Bewaartermijn


1. Het dossier met behandelinformatie wordt gedurende vijftien jaar na afloop van de behandelingsovereenkomst bewaard.


2. Voor dossiers van minderjarige personen geldt dat de bewaartermijn van vijftien jaar begint te lopen vanaf de leeftijd van 18 jaar.


3. In andere gevallen worden gegevens niet langer bewaard dan nodig is voor het doel.


4. Uitzondering op het voorgaande is van toepassing als op uw uitdrukkelijk schriftelijk verzoek gegevens zijn vernietigd.


Artikel 8 Geheimhouding


Ik ga vertrouwelijk om met uw persoonsgegevens. Gegevens worden niet aan derden verstrekt, behoudens enkele uitzonderingen zoals wettelijk bepaald. Ik leg een geheimhoudingsverplichting op aan externe partijen die voor de praktijk werken, zoals softwareleveranciers.


Artikel 9 Informatiebeveiliging


Ik neem alle passende technische en organisatorische maatregelen om de beveiliging van uw gegevens te waarborgen, zoals het gebruik van beveiligde verbindingen en het naleven van relevante normen (NEN 7510, NEN 7512 en NEN 7513).


Artikel 10 Cookies


Mijn praktijk en partners gebruiken cookies op de website en in onze diensten. U kunt cookies beheren via uw apparaatinstellingen.


Artikel 11 Wijzigingen


Ik kan dit privacyreglement eenzijdig aanpassen, bijvoorbeeld bij wijzigingen in de wetgeving. In dat geval informeer ik u via mijn website.


Artikel 12 Klachten


Indien u een klacht heeft over de verwerking van uw gegevens, kunt u dit met mij bespreken. U kunt ook een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.


Artikel 13 Contact


Hybride logopedie bij Logopediepraktijk Finch

Koningin Maximalaan 59

1787DA Julianadorp

06 17713057

KVK-nummer: 94491887





voor het laatst gewijzigd 01-01-2025



Share by: